Penafian / Disclaimer

Penafian / Disclaimer
Blog ini tidak ada kaitan dengan mana-mana agensi kerajaan,swasta mahupun persatuan atau pertubuhan. Blog ini bersifat peribadi sebagai medium perkongsian tentang sejarah Daerah Muar khususnya dan Negeri Johor amnya. Segala pandangan dan penulisan adalah bersifat peribadi berasaskan sumber peribadi blogmaster. Untuk rujukan lebih tepat dan benar, sila buat rujukan dari sumber rasmi dan asli.

Ahad, 24 Mac 2013

Bangunan Pejabat Kastam Muar


Bangunan Pejabat Kastam Muar sekitar tahun awal tahun 1980-an sebelum pengubahsuaian

Bangunan Pejabat Kastam Muar yang terletak di Jalan Maharani telah dibina pada tahun 1909, 25 tahun selepas pembukaan Muar pada 1884. Ketika itu, bangunan ini dianggap yang paling moden di Bandar Maharani.

Sebelum itu, sebuah bangunan kayu yang dinamakan Pejabat Cukai & Kastam dibina di atas tapak asal yang sama. Ketika itu, di sebelah kiri bangunan tersebut terdapat Pejabat Pos dan Pejabat Syahbandar. Bangunan kayu yang dibina tidak terjamin keselamatannya dan kerajaan telah menggantikan bangunan kayu tersebut kepada bangunan batu seperti yang ada sekarang

Bangunan yang dibina itu juga menyediakan 3 buah gudang bagi menempatkan barang-barang yang dirampas kerana tidak membayar cukai.

Dengan adanya Pejabat Kastam ini, ramai ahli perniagaan dan pedangan dari China, Singapura, India, Indonesia dan negara-negara Timur Tengah datang ke Muar untuk menjalankan urusan perniagaan.

Bangunan Pejabat Kastam Muar

Salah satu keistimewaan bangunan kastam ini ialah terdapat sebuah jam besar di atas menaranya.

Jam ini adalah dari jenis Clock Tower ini diimport dari Britain (England) dari jenis Taylor Lounghboro Brand model tahun 1919.

Jam ini dilengkapi dengan loceng dan akan mengeluarkan bunyi gong bagi menandakan waktu. Jam ini menjadi panduan utama untuk penduduk sekitar mengetahui masa kerana pada masa itu tidak ramai yang mempunyai jam sendiri.

Tiga agensi dipertanggungjawabkan bagi menyelenggara menara jam tersebut ketika itu iaitu:
  1. Electric Engineer Central Electrik Muar Depot
  2. Secretery Town Board Muar
  3. Senior Executive Engineer PWD Muar


Setelah lebih 100 tahun sejak bangunan ini dibina, terdapat beberapa pengubahsuaian telah dilakukan bagi memulihara bangunan bersejarah ini. Antara yang ketara ialah kubah di atas menara jam telah digantikan dengan kubah berbentuk bawang dan pintu serta tingkap yang lebih moden.

Hari ini, bangunan bersejarah ini masih lagi digunakan dan telah dijadikan Bahagian Penguatkuasaan Kastam Muar selepas Pejabat Kastam Diraja Malaysia Cawangan Muar berpindah ke lokasi baru di Jalan Bakri.

Bangunan yang berusia 104 tahun (2013) ini bolehlah dianggap sebagai bangunan tertua dan masih lagi berfungsi di Bandar Maharani Bandar Diraja dan diharap ianya dapat disenaraikan sebagai salah satu bangunan Warisan Kebangsaan Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan