Penafian / Disclaimer

Penafian / Disclaimer
Blog ini tidak ada kaitan dengan mana-mana agensi kerajaan,swasta mahupun persatuan atau pertubuhan. Blog ini bersifat peribadi sebagai medium perkongsian tentang sejarah Daerah Muar khususnya dan Negeri Johor amnya. Segala pandangan dan penulisan adalah bersifat peribadi berasaskan sumber peribadi blogmaster. Untuk rujukan lebih tepat dan benar, sila buat rujukan dari sumber rasmi dan asli.

Jumaat, 20 Jun 2014

Karnival sempena KMJ 2014 hari ini


Beberapa petugas membuat persiapan sempena Karnival Kembara Mahkota Johor 2014 di Bukit Timbalan, Johor Bahru, semalam.
 
Oleh ZULHISHAM ISAHAK

MUAR 19 Jun - Majlis Perbandaran Muar (MPM) menganjurkan Karnival Kembara Mahkota Johor (KMJ 2014) dan sambutan Hari Perbandaran Muar Ke-13 di Dataran Tanjung Emas di sini selama empat hari bermula esok.

Yang Dipertua MPM, Ramlee A. Rahman berkata, pelbagai acara menarik disediakan untuk pengunjung antaranya pameran, demonstrasi hasil seni dan kraf tangan serta persembahan hiburan daripada artis tempatan.

"Selain disertai usahawan industri kecil dan sederhana, karnival ini disertai pelbagai agensi kerajaan seperti Jabatan Penjara, Jabatan Kesihatan dan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK). Pada hari pertama, pameran dibuka bermula pukul 8 pagi hingga pukul 12 tengah malam manakala pada pukul 9 malam, dianjurkan Forum Perdana Hal Ehwal Islam.

"Pada hari kedua, orang ramai boleh menyaksikan pameran belon udara panas, pertandingan bola dan persembahan artis termasuk Nash Lefthanded, Jambu dan Airyn Farawaniz bermula pukul 9 malam," katanya ketika ditemui di pejabatnya di sini hari ini.

Menurut Ramlee, bermula pukul 8 pagi Ahad pula, orang ramai berpeluang melihat motosikal berkuasa tinggi, wall climbing dan pertandingan Mr. Badan Cantik serta persembahan kugiran Sekolah Tinggi Muar dan Sekolah Menengah Kebangsaan (P) Sultan Abu Bakar.

Katanya, kemuncak sambutan adalah ketibaan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar sebelum pelbagai acara menarik diadakan termasuklah persembahan flying board dan pertunjukan bola sepak membabitkan pemain JDT.

Pada masa sama katanya, MPM akan menutup Jalan Majidee, Jalan Khalidi dan jalan sekitarnya bagi memberi laluan kepada pertandingan Muar Sihat 10,000 Langkah yang akan diadakan pada pukul 7.30 pagi, Isnin ini.

Selepas itu katanya, MPM akan menutup Jalan Petrie di pusat bandar ini selama dua jam bermula pukul 11 pagi bagi memberi laluan kepada Sultan Johor mengetuai rombongan KMJ 2014 ke Dataran Tanjung Emas.

"Penutupan jalan hanya dilakukan sebelum dan ketika Sultan Ibrahim melaluinya dan akan dibuka semula sejurus baginda tiba di Tanjung Emas. Kami sudah mengedarkan risalah kepada peniaga dan pengguna jalan berkenaan berkaitan penutupan Jalan Petrie dan berharap semua pihak memberikan kerjasama sepenuhnya.
"Pada mulanya, rombongan itu bercadang melalui keseluruhan Jalan Abdullah namun disebabkan baginda bakal memandu bas jenis Super Coach dengan saiz yang besar berbanding bas biasa, adalah lebih sesuai menggunakan Jalan Petrie," ujarnya.

(sumber : Utusan Malaysia, 20 Jun 2014)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan