Penafian / Disclaimer

Penafian / Disclaimer
Blog ini tidak ada kaitan dengan mana-mana agensi kerajaan,swasta mahupun persatuan atau pertubuhan. Blog ini bersifat peribadi sebagai medium perkongsian tentang sejarah Daerah Muar khususnya dan Negeri Johor amnya. Segala pandangan dan penulisan adalah bersifat peribadi berasaskan sumber peribadi blogmaster. Untuk rujukan lebih tepat dan benar, sila buat rujukan dari sumber rasmi dan asli.

Khamis, 19 Mac 2015

Kekejaman komunis di Parit Jawa

PARIT Jawa, Muar  yang cukup sinonim dengan keenakan asam pedas menyimpan  satu sejarah yang tidak diketahui ramai.

Parit Jawa sebenarnya tempat yang menyaksikan banyak kematian orang Melayu akibat kekejaman Komunis di negeri ini selain yang berlaku di Parit Sulong, Semerah, Senggarang dan Rengit.

Peristiwa itu berlaku ketika era  penjajahan komunis di Tanah Melayu sekitar tahun 1941 hingga 1945.

Kebangkitan orang Melayu yang diketuai Kiyai Salleh dengan melakukan serang balas akhirnya berjaya menewaskan komunis dan mengusir mereka dari Parit Jawa.


Dibuka oleh Jabar Matinadja

Sejarah Parit Jawa diceritakan oleh bekas  Pengerusi Kaji Sejarah Daerah Muar, Khamis Junid juga merupakan satu-satunya generasi lama yang   mengetahui  banyak sejarah  tentang satu-satu tempat di daerah ini.


 Tuan Haji Khamis Junid

Khamis berkata, nama  asal  Parit Jawa ialah Kampung Baharu dibuka pada tahun 1855 oleh seorang perantau bernama Jabar Matinadjati dari Kampung Malini Jati, Tanah Jawa Indonesia.

Menurutnya, Jabar berhijrah ke Tanah Melayu bersama satu rombongan terdiri daripada 39 orang dengan menaiki kapal termasuk lima rakan karibnya iaitu Amir Seri Wongso, Syed Demak, Ngarib, Shamsuri Singokarto dan Samad.

“Semasa tiba di kuala Sungai Muar, Jabar menyusuri sepanjang kuala sungai dan melihat di Parit Sakai (yang dulunya nama padang) sudah ada penduduk.

“Dia terus menyusur ke selatan kuala Sungai Muar dan jumpa satu tempat  (Parit Jawa) walaupun kawasan tersebut ketika itu  hanyalah hutan belantara,” katanya kepada Sinar Harian.

Katanya, Jabar dan rombongan tinggal sementara di kawasan berkenaan sebelum memutuskan untuk membuka kawasan  itu dan menamakan Kampung Baharu.


Parit Jawa sempena asal usul Jabar

“Mereka meneroka hutan buka kampung selain melakukan aktiviti bercucuk tanam dan menangkap ikan sebagai sumber ekonomi.

“Selepas itu, penduduk dari Tanah Jawa datang ke Kampung Baharu  dan perkampungan itu menjadi semakin besar,” katanya.

Tambahnya, nama Kampung Baharu ditukar kepada Parit Jawa secara rasminya pada tahun 1870 apabila Sultan Abu Bakar melantik Jabar sebagai penghulu.

Nama tersebut diambil sempena asal usul Jabar yang datang dari  Tanah Jawa, Indonesia.

“Terdapat sebuah kampung yang dibuka lebih awal berdekatan Parit Jawa iaitu Bukit Muar atau Bukit Mor  yang nama asalnya Kampung Batak.

“Ada kemungkinan, nama Kampung Batak diberikan kerana pengasas kampung tersebut berasal dari Batak, Indonesia,” katanya.

Beliau berkata, seiring dengan pertambahan penduduk, kawasan  Parit Jawa mula  berkembang dengan wujudnya pekan.

 Parit Jawa kemudiannya diperintah oleh Wan Andak yang dilantik menjadi Residen Parit Jawa.

“Pada tahun 1873, jawatan Residen Parit Jawa ditukar kepada Penolong Residen  kerana jawatan itu dipindahkan ke Muar.

“Jawatan Penolong Residen sekali lagi ditukar kepada Pegawai Daerah Parit Jawa pada tahun 1901,” katanya.


Pentadbiran di bawah daerah Muar

Pesara guru itu berkata, pada tahun 1944, jawatan Pegawai Daerah Parit Jawa dimansuhkan kerana kawasan itu dimasukkan ke dalam pentadbiran daerah Muar.

Katanya, Parit Jawa agak terkenal di daerah ini kerana mempunyai   stesen besar keretapi yang dihubungkan dari Bandar Maharani.

“Perkidmatan ini menjadi pengangkutan utama penduduk dan turut digunakan untuk membawa hasil kampung serta buah-buahan.

“Namun, pada tahun 1929, perkhidmatan ini dihentikan apabila jalan raya dibina dan pengangkutan lori diperkenalkan,” katanya.


Orang Selangor datang ke Parit Jawa

Bercerita lanjut, beliau berkata, kawasan Parit Jawa memang menjadi tumpuan utama perantau  termasuk mereka dari Selangor yang turut berhijrah dan  menetap di situ.

Katanya, mengikut sejarah orang-orang terdahulu Sultan Selangor tetapi tidak dapat dipastikan sultan ke berapa, dikatakan baginda pernah  datang melawat Parit Jawa, oleh  kerana itu, ramai penduduk negeri itu berhijrah.

“Menurut mereka (sejarah orang terdahulu), antara sebab orang Selangor datang ke Parit Jawa kerana pergolakan yang berlaku  antara Raja Mahadi dengan Tengku Kudin,” katanya.

 Khamis menunjukkan salasilah Jabar.

Beliau berkata, difahamkan,  keturunan Jabar di Parit Jawa membuka banyak kebun di Senggarang dan Rengit, Batu Pahat.

Khamis berkata, tidak ada kesan tinggalan yang boleh dikaitkan dengan sejarah di Parit Jawa, hanya deretan bangunan lama di pekan tersebut yang dibina sekitar tahun 1900.

Bangunan di Pekan Parit Jawa yang dibina sekitar tahun 1900.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan